Hétvégi házi feladatok szabályai, iskolai dolgozatok szabályai

 

 

A tanulmányi munka, a tanulók tudásszintjének ellenőrzése, értékelése

A pedagógiai munkánk fontos eleme, hogy visszacsatolást adjon a teljesítményekről. Ezért az ellenőrzés, értékelés rendszeres, folyamatos és változatos.

 

Formái:

1.      gyűjtőmunkák

2.      szóbeli és írásbeli felelet

3.      fogalmazások

4.      házi dolgozatok

5.      gyakorlat

6.      kisebb anyagrészt tartalmazó dolgozat

7.      nagyobb vagy több témakört átfogó dolgozat (témazáró)

8.      feladatlapok

9.      tanulmányi versenyek

10. mérések

11. memoriterek

 

A tanulók tanulmányi munkájának értékelése az egyes évfolyamokon a következők szerint történik:

A tanulók tudásszintjének ellenőrzése a tanítási órákon folyamatosan, értékelése év közben érdemjegyekkel, félévkor és év végén osztályzattal történik: 5 (jeles), 4 (jó), 3 (közepes), 2 (elégséges), 1 (elégtelen).

A tanulók havonta lehetőleg egy érdemjegyet, alacsony óraszámú tantárgyak esetén félévenként minimum 3 érdemjegyet kapnak.

 

A tantárgyi osztályzatokhoz szükséges követelményszintet a tantárgyi részletes tanterv rögzíti.

 

Az otthoni felkészüléshez előírt házi feladatok meghatározása

A házi feladat a tananyag elmélyítését, kiegészítését, továbbfejlesztését, esetenként előkészítését szolgálja.

 

Ennek érdekében a következő szempontokat vesszük figyelembe:

        A tanuló lehetőleg kapjon azonnali visszajelzést, tehát legyen könnyen ellenőrizhető

        Épüljön a tanórai anyagra

        Mind mennyiségben, mind minőségben biztosítson arányos terhelést

        Ha szükséges, legyen differenciált

        Lehet kötelező és szorgalmi része

        A memoriter tanulására legyen elegendő idő, ne egyik napról a másikra kérjük

        Esetenként ösztönözzön a kitekintésre, búvárkodásra

        Hétvégére minimális és csak a legszükségesebb legyen

 

 

Péntekről hétfőre, valamint a tanítási szünetek idejére az általános iskolában lehetőleg ne adjunk, gimnáziumban viszont nem adunk nagyobb mértékűt, mint a szokásos hétköznapokon.

 

Ellenőrzés az általános iskolában:

Amennyiben a tanuló félévenként és tantárgyakként 1 alkalommal óra elején jelenti a házi feladat hiányát, ez nem jár elégtelen osztályzattal. Egyéb esetekben három hiányzó házi feladat egy elégtelen osztályzat.

Ellenőrzés a gimnáziumban:

Elégtelen osztályzat jár a házi dolgozat értékű feladatok hiányáért.

 

Jogosult a tanuló a legalább 1 hetes hiányzást követő szakórán a felelés alól felmentést kérni. Rövidebb hiányzás esetén az érkezést követő napon már számon kérhető. A felmentési idő letelte után az írásbeli házi feladatokat ill. az órán készült vázlatokat is köteles pótolni.

 

Írásbeli beszámoltatás:

Alsótagozat:

Írás 1. osztály:

Évente háromszor:

A betűtanítás után, a mondatírás megtanulásakor és a tanév végén.

Magyar nyelvtan 2-4. osztály:

A témakörök (3-4. osztályban a szófajok) lezárása után nyelvtani, illetve ezzel egyidőben a témakörök szavait hangsúlyozottan tartalmazó helyesírási dolgozat + tanév végi felmérő.

 

Magyar irodalom:

Szövegértés 1-4. osztályban évente 3-szor.

1. osztály: A betűtanítás végén, a 3-4 mondatnyi terjedelmű szövegolvasási képesség megszerzése után és tanév végén.

2-4. osztály: Évente 3-szor (tanév elején, félévkor és tanév végén)

 

Fogalmazás:

3-4. osztály: 2 illetve 3 ellenőrző dolgozat tanévenként.

Eredményük szöveges értékeléssel kerül a bizonyítványba.

 

Magyar irodalomból az írásbeli beszámoltatás súlya a tanuló értékelésében:

1-2. osztályban: kb. 25%

3-4. osztályban: kb. 50%

 

Természetismeret 1-4. osztály

A szóbeli beszámoltatáson túl a gyűjtőmunkának is szerepe van, ezért az írásbeli beszámoltatás súlya az értékélésben kb. 50%

 

Matematika 1-4. osztály

A témakörök végén, kiegészítve a folyamatos ismétlés anyagával, + félévkor és tanév végén

5-12.évfolyamon:

Az írásbeli dolgozatok írásának időpontját a tanulókkal előre közöljük (kivételt képeznek az írásbeli feleletek). A kisebb anyagrészt tartalmazó dolgozatot legkésőbb az azt megelőző órán, az összefoglaló dolgozatot legkésőbb a dolgozatírás előtt 1 héttel. Az utóbbit rendszerezés, összefoglalás előzi meg a tanítási órákon.

Naponta kettőnél több dolgozatot az egyes osztályok számára nem tervezünk, és nem íratunk. (Lehetőleg még röpdolgozatot sem.)

A dolgozatjavítási határidő maximum 15 munkanap, s a dolgozatot a tanuló (az összefoglaló kivételével) visszakapja.

 

A részletes szabályzat megtalálható a Pedagógiai Program 7. fejezetében.